Få hjälp att sluta att röka eller snusa

Skulle du vilja sluta röka eller snusa? Grattis! Det är faktiskt bland det bästa du kan göra för dig själv och din hälsa. När du slutar med tobak händer det massor av bra saker i kroppen, och det går ganska snabbt. Nikotinet i tobak gör att du blir beroende och det kan vara tufft när suget kommer. Det kan vara skönt att veta att det går över efter bara några minuter, så håll ut!

Så här kan du göra för att sluta röka eller snusa:

  1. Bestäm ett datum

Välj ett datum när du ska sluta röka eller snusa, till exempel om två veckor. Då hinner du förbereda dig.

  1. Anteckna när du röker eller snusar

Under en dag, skriv ner svaret på de här frågorna varje gång du röker eller snusar:

- Vad är klockan?
- Vad gör du?
- Hur viktig känns cigaretten/prillan?
- Hur känner du när du röker/snusar? Är du till exempel glad, ledsen eller stressad?

Det här är ett sätt att förbereda dig. Du blir medveten om vad rökningen eller snusningen betyder för dig.

  1. Undvik vissa situationer och platser i början

Vilka situationer och vilka platser hör ihop med att röka eller snusa för dig? Det är situationer och platser där det kan kännas jobbigt att inte röka eller snusa, när du har slutat. Det kan t.ex. vara kompisar som vill att du ska hänga med ut på rasten eller som bjuder på snus eller andra tillfällen på fritiden. En del som brukar dricka alkohol väljer till exempel att avstå från det en tid när de slutar snusa eller röka. För när man dricker är risken större att man tar tobak igen, fast man har slutat.

  1. Bestäm vad du ska göra när du blir sugen på tobak

Vissa situationer går inte att undvika. Därför är det bra att förbereda dig på hur du ska göra då. Du kan till exempel planera vad du ska göra när du behöver koncentrera dig, när du är irriterad, ledsen eller stressad, när du har ätit, när du går på fest eller träffar kompisar som snusar eller röker. Fundera på eller skriv ner vilka svåra situationer du har och bestäm vad du ska göra när du blir sugen på att röka eller snusa. Påminn dig själv om att du har slutat, tänk på dig själv som snusfri. Du kommer att klara det här.

Hur det kan kännas i kroppen…

Endel kan få så kallade abstinensbesvär när de slutar med nikotin, men alla får det inte. Abstinensbesvär kan till exempel göra att man är sugen på att röka eller snusa, känner sig arg, rastlös, nedstämd eller okoncentrerad. Det är bra att veta att det är värst de första dagarna, och sen blir det mindre och mindre.

Här är några tips på vad du kan göra istället och bryta suget:

  • Ät en frukt.
  • Ta ett tuggummi.
  • Drick ett glas vatten.
  • Borsta tänderna.
  • Gör något i mobilen
  • Ta en promenad.
  • Tänk på hur mycket pengar du sparar när du inte köper cigaretter eller snus

Påminn dig själv om att du har slutat, tänk på dig själv som tobaksfri. Du kommer att klara det här!

  1. Släng cigaretterna eller snuset!

Släng alla cigaretter och tändare, snusdosor senast den dag du har bestämt att du ska sluta.

  1. Ät och drick ordentligt

Du blir mindre sugen på tobak om du inte är hungrig. Ät något när du vaknar. Drick vatten när du är sugen kommer. Det är bättre än söta drycker, som läsk.

  1. Våga känna suget efter tobak

När du blir sugen på att snusa eller röka, känn hur det känns. Var i kroppen känns det? Vad tänker du på? Hur länge stannar känslan? Försök att slappna av. Suget brukar bara stanna i några minuter. Det kan vara skönt att veta.

  1. Ta hjälp av andra personer

Det kan vara skönt att få hjälp från andra personer, när du slutar röka eller snusa. Berätta för någon du känner. Be personen att peppa dig. Säg om du vill ha hjälp med något särskilt, till exempel att kompisar inte ska röka eller snusa när ni träffas. Har du någon kompis som också vill sluta röka? Då kan ni hjälpa varandra!

  1. Var stolt och belöna dig själv

Du ska vara stolt varje gång du har klarat av tobakssuget utan att röka eller snusa! Belöna dig själv för att du slutar med tobak. Ge dig själv en present eller gör något roligt när du har klarat en dag, en vecka, två veckor, eller ett halvår. Du kan använda pengarna som du har sparat när du inte har köpt tobak.

 

Om du börjar igen...

Det finns alltid en risk för att man ska börja röka eller snusa igen. Det betyder inte att du har misslyckats, eller att du inte kan klara av att sluta. Du kan börja om igen, och då vet du ju vad som funkade bra och vad som var svårt förra gången. Kanske behövs nya knep, mer hjälp från andra eller att du är mer bestämd. Många gör flera försök innan de lyckas bli helt snusfria, men alla kan lyckas sluta snusa.

Källa: umo.se

 

Till dig som vill sluta snusa- här kommer några extra tips

När du har bestämt dig för att sluta snusa är det bra att sätta ett datum då du tänker sluta. Det brukar vara bra att inte sluta direkt, utan att förbereda sig mentalt under en eller två veckor. Det är också bra att sluta helt på en bestämd dag istället för att försöka snusa mindre och mindre.

Under tiden du förbereder dig för att sluta kan du testa att minska mängden snus lite grann. Då vänjer sig kroppen vid att få mindre och mindre nikotin.

Här är några tips:

  • Använd portionssnus i stället för lössnus.
  • Gå från lightsnus till minisnus.
  • Placera dosorna utom synhåll.
  • Lämna snusdosan hemma ibland.
  • Prova snus utan nikotin.
  • Minska tiden med snus i munnen.
  • Minska mängden snus du tar varje gång.

Källa: 1177

 

Vill du hjälp och stöd att sluta? Hit kan du vända dig!

Du kan få stöd för att sluta röka, från skolsköterskan, en ungdomsmottagning eller en hälsocentral. Du kan också ringa till Sluta-röka-linjen på telefonnummer 020-84 00 00.

Kom ihåg- det är du som bestämmer över ditt liv- och du kan lyckas!