Intervju om att må bra

Vi fick det stora nöjet att intervjua Lina Lindström som är ägare av träningsanläggningar både i Nybro och Blomstermåla om friskvård och att må bra. Idrott, människor och hälsa har alltid legat henne varmt om hjärtat.

Vad är ditt bästa tips för att komma igång och röra på sig?

Prova gärna någon ny aktivitet och det är viktigt att man själv tycker det är roligt, då blir lättare en vana. Fortsätt med att testa nya träningar och aktiviteter, det är så utvecklande för hjärnan och kroppen att utmanas på nya sätt. Träna gärna tillsammans med en kompis och sätt upp delmål för att lättare motiverar dig själv.

Vad är ditt bästa tips för att vara tobaksfri?

Medvetenheten om risker kring tobaksbruk tror jag är hög idag men tyvärr tror jag många testar tobak på grund av grupptryck. Försök därför hitta dina egna argument varför just du väljer att vara tobaksfri och håll fast vid det. Första gången du använder tobak så mår du illa, det är kroppens reaktion på giftet nikotin, det tycker jag är det största och tydligaste argumentet och som sagt kroppen ger tydlig feedback på vad den tycker dvs, aldrig mer!  Satsa på hälsa och investera i din kropp genom träning, kost, vila, återhämtning, glada tankar och omge dig med positiva människor och till detta passar inte tobak in överhuvudtaget.

Vad händer i kroppen/hjärnan när man tar tobak regelbundet?

De akuta symptomen som uppkommer är att belöningscentrumet i hjärnan blir aktiverat genom att dopamin utsöndras det är därför någon upplever rökningen som en belöning och tillfredsställelse. Nikotinet i tobaken är centralstimulerande och triggar igång kroppens system, pulsen, hjärtfrekvensen och ämnesomsättningen ökar.

Om jag vill ändra livsstil/en dålig ovana, vilka är dina bästa tips?

Först av allt ska du vilja förändra din ovana. Fundera ut vad det är som motiverar dig till att bryta din onda cirkel. Hitta något du kan belöna dig med när du når ditt mål dvs. använda som motivation och morot för att behålla din nya riktning. Du kan bryta det invanda mönstret genom att göra någon annan form av positiv sysselsättning eller aktivitet istället.  Byt till exempel ut smågodisskålen mot en skål med nötter eller ett fat med råa grönsaks- eller fruktbitar. Prova någon lättillgänglig träning nära dig då brukar det gå lättare att fortsätta sedan. Hitta den fritidssysselsättningen och träningen som du tycker är rolig och du mår bra av! Använd t.ex. motivationsbudskapet ” du är ett träningspass bort ifrån ett bra humör” om du behöver peppning inför ett träningspass.

Har du några tips till dem som vill sluta röka/snusa?

Försök hitta motivationen och argumenten till varför du väljer att sluta. Det behöver vara något du känner att du tror på. Hitta något annat att göra som t.ex. promenad, träning, läsa bok eller andra fritidssysselsättningar som du tycker är kul och trivs med. Våga prova nya aktiviteter, kanske hittar du en ny aktivitet som du inte visste var din grej. Det är också härligt att lära sig nya saker.

Använd dig exempelvis av en ”Visionboard”! Med hjälp av citat, ord eller bilder skapar du dig själv en målbild för just dig och vad du vill uppnå., ha den sen tillgänglig så du ser den ofta och blir påmind om vad just du vill.

Våga vägra en snus/cigg för att få uppleva en piggare, friskare och fräschare kropp!